Bagaimana Pasangan Ini Langsai Hutang Rumah RM202,000 Dalam Masa 2 Tahun

Tahun 2014 adalah kenangan manis buat saya dan pasangan kerana kami berjaya melangsaikan 2 hutang besar dalam tahun yang sama. Pertama ialah hutang kereta pada bulan Mei. Kedua ialah hutang rumah pada bulan Disember.

Hutang kereta berbaki RM32,000 berjaya dilangsaikan setelah 5 tahun 7 bulan. Saya buat hutang ini sejak September 2008. Zaman ketika saya masih naif lagi akan perihal mengurus kewangan. Ia adalah kesilapan saya yang pertama.

Hutang rumah pula berbaki RM202,000 berjaya dilangsaikan dalam masa 2 tahun pada Disember 2014. Kami tandatangani S&P pada tahun 2010 dengan jumlah hutang asal ialah RM205,000. Kami mula membuat pembayaran ansuran sebanyak RM1000 bermula awal 2012 selepas terima kunci.

Nilai hartanah semasa dibeli ialah RM228,500. Nilai hartanah pada tahun 2016 ialah RM420,000. Kami sewakan hartanah tersebut dengan kadar RM1500 sebulan.

Bagaimana kami lakukan perkara ini?

#1 – Guna alat kewangan yang betul-betul anda mahir

Kami guna 3 alat kewangan utk memenuhi iaitu simpanan dalam Tabung Haji, keuntungan dari pelaburan saham & simpanan dalam akaun 2 KWSP.

#2 – Simpan dahulu separuh, baru belanja separuh lagi

Setiap kali terima gaji, kami terus asingkan 55% masuk ke dalam akaun simpan Tabung Haji.  Kami hanya guna 45% dari gaji untuk buat belanja makan & minum, bayar hutang-hutang (rumah & kereta), bayar bil utiliti, beri elaun ibubapa & belanja kos perubatan.

#3 – Simpan dalam 1 tabung, hasilnya lebih dengan kerja berpasukan

Apabila kita sudah berumahtangga, tiada istilah aku dan engkau, yang ada hanya istilah kita. Maka kami simpan 55% dari gaji ke dalam 1 akaun Tabung Haji sahaja.

Tujuannya ialah supaya tidak berlaku kebocoran dan juga untuk memaksimumkan dividen yang diperolehi dari hasil simpanan tersebut. Ia juga memudahkan kami untuk pantau dividen yang diterima dengan hanya merujuk pada 1 akaun tunggal sahaja.

#4 – Simpan dalam bentuk aset saham dengan harga diskaun

Kami juga simpan duit lebihan dari dividen Tabung Haji serta bonus dalam bentuk aset saham. Hasil dividen dan bonus kami beli 4 kaunter patuh shariah di bawah nilai. Kami giat membeli kaunter-kaunter ini beberapa bulan sebelum PRU-13.

Pada ketika itu, ramai orang panik dan membuat andaian akan berlaku pertukaran kerajaan yang memerintah. 4 kaunter tersebut telah kami buat analisa setahun sebelumnya. Situasi dan sentimen pasaran ketika itu memberi peluang untuk kami beli unit-unit saham dengan harga diskaun dari nilainya.

4 kaunter yang kami beli ialah syarikat yang mudah difahami jenis bisnesnya. Syarikat-syarikat menjual alat tulis, makanan, alat perkakas rumah & pakaian. Untuk membeli 4-4 kaunter ini dibawah nilainya, kami keluarkan modal tunai & masa untuk asah kemahiran dari 3 orang guru saham.

#5 – Tuai hasil simpanan dalam Akaun 2 KWSP

Kami sama-sama keluarkan simpanan dlm Akaun 2 KWSP.  Hartanah tersebut di bawah nama isteri saya. Kami mengambil peluang yang dibenarkan bagi menyelesaikan baki pinjaman perumahan serta skim membantu pasangan untuk tujuan tersebut.

Inilah cara kami.

9 thoughts on “Bagaimana Pasangan Ini Langsai Hutang Rumah RM202,000 Dalam Masa 2 Tahun

Add yours

  1. Perkongsian yg sangat bermanfaat!!

    Nak request, boleh kongsi macam mana boleh simpan 55% dari gaji??? Mcm dah masuk personal finance management skit πŸ˜…πŸ˜…

    Tapi tak lengkap rasanya kalau tak dikongsi yang ni.. hehe.

    Like

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

Blog at WordPress.com.

Up ↑

%d bloggers like this: